5x la belle vie in Maastricht volgens local Seth

Seth Verhaegen bij Café de Moriaan

Gezellige terrassen en restaurants met topkoks in de keuken. Historische panden en chique winkelstraten. Maastricht doet op bourgondisch, historisch en cultureel vlak niet onder voor de gemiddelde Franse stad. Wie kent la belle vie in Maastricht beter dan local Seth Verhaegen, die je ook kunt kennen als zijn alter ego John Tana. Wanneer hij geen Franse covers met eigen Maastrichtse parodie-teksten maakt, geniet hij van het goede leven in de Limburgse hoofdstad. Hij neemt ons mee langs zijn favoriete plekken.

Ontmoet Seth

Seth heeft alle 24 jaar sinds zijn geboorte in Maastricht gewoond. ‘Mijn liefde voor Maastricht is er altijd geweest. Ik hou van Maastrichtse muziek en ben altijd al vrij chauvinistisch geweest. Maastricht voelt voor mij een beetje als het Frankrijk van Nederland. Bourgondisch, met het gevoel van: het komt wel goed, laat het maar los.’ In het dagelijks leven werkt Seth als John Tana, een Maastrichtse artiest. Hij heeft nu 14 eigen nummers uitgebracht. ‘Ik ben opgegroeid met Franse muziek. Mijn familie woont in Frankrijk, dus ik had altijd al een link met dat land’ In zijn vrije tijd doet hij zo weinig mogelijk en wil hij echt even ontspannen. Dat doet hij onder meer in zijn geboortewijk Nazareth, waar hij nog altijd woont. ‘Iedereen kent elkaar hier, er wordt nooit raar naar elkaar gekeken en iedereen blijft met beide voeten op de grond staan.’ Een van zijn favoriete plekken in Nazareth is de buurtwinkel.

Seth Verhaegen

De favoriete plekken van Seth

Stadspark en de Helpoort

L'histoire de Maastricht beleeft Seth graag tijdens een wandeling in het stadspark. ‘Hier zie je de prachtige oude muren en de Helpoort, die duidelijk maken dat Maastricht echt een vestingstad was. De geschiedenis van de stad ligt er echt omheen, en niet midden in het centrum.’ Als kind kwam Seth hier al. ‘Mijn basisschool lag in Wyck. Na school liep ik altijd door het park naar mijn opa en oma in de wijk Blauw Dorp. Ik heb veel dierbare herinneringen aan deze plek. In de zomer kom ik lekker wandelen of ontspannen in het groen.’

Stadspark
Stadspark | Jekerkwartier

De Helpoort
Sint Bernardusstraat 24b | Jekerkwartier

Petit Café Moriaan

Een terrasje in een binnentuin omgeven door oude gevels en veel groen. Typisch Frans, typisch Petit Café Moriaan. Seth zondert zich hier graag even af van de stadse drukte. ‘Hier lekker in het groen voelt het alsof ik in Frankrijk zit. Moriaan is een fijne plek om te borrelen, met een plankje en een flesje rosé op het pleintje.’ Het kleinste eetcafé van Maastricht ligt aan één van de exclusiefste winkelstraten van Maastricht, die niet onderdoet voor die in de Franse villes.

Petit Café Moriaan
Stokstraat 12 | Stokstraatkwartier

Le Fernand

In het café manger Le Fernand bestelt Seth graag de coquilles, slechts een van de Franse klassiekers op de constant veranderende menukaart. Seth ontdekte het restaurant toen hij in de om de hoek gelegen Kaasbar werkte. ‘Het is gewoon een heerlijke plek met goed eten en goede wijnen. Er speelt fijne achtergrondmuziek en vooral doordeweeks kom ik er graag. In het weekend is het er volle bak.’ Niet gek, want de Patron-Cuisinier Fernand Rosier werd in zijn jeugd al verliefd op de Franse keuken en weet als geen ander hoe hij een stukje Frankrijk naar Maastricht brengt.

Le Fernand
Stenenbrug 6 | Jekerkwartier

De Kaasbar

Voor de lekkerste fromage moet je in Maastricht bij de Kaasbar zijn. Seth werkte acht jaar bij deze eerste kaasbar van de Benelux. ‘Ik durfde niet in de bediening te lopen en vond het lastig contact met mensen te leggen, ik koos er dan ook altijd vrijwillig voor om de afwas te gaan doen. Uiteindelijk verwisselde ik het afwassen voor werken achter de kaasbar. Daar leerde ik contact leggen met mensen en dat gaat me nu een stuk beter af dan vroeger.’ Nog altijd komt Seth hier graag. ‘De Kaasbar is echt de woonkamer van Maastricht, waar iedereen bij elkaar komt. Iedereen kan zichzelf zijn, zonder sjiek gedoe. Doe je normaal, dan doe je al gek genoeg. We noemen het daarom ook vaak het clubhuis.’

De Kaasbar
Koestraat 14-16 | Jekerkwartier

Treech 42

Aan de oevers van de Maas ligt Watersportclub Treech 42. Seth stapt er graag op de boot samen met vrienden. ‘Na een aantal drukke weekenden vind ik het heerlijk om op de boot ontspannen wijn te drinken. Onze hele vriendengroep gaat dan aan boord, waar we het tot in de late uurtjes gezellig hebben.’ Heb je zelf geen boot? Je kunt bij Treech 42 ook kanoën en waterskiën. Geniet van een hapje en drankje op het terras aan het water of speel een potje jeu de boules.

Treech 42
Hoge Kanaaldijk 70 | Sint Pieter

Local tips van Seth

Natuurgebied Sint Pietersberg is voor Seth wat de Jardin du Luxembourg voor de Parijzenaren is. Een fijne plek om uren buiten door te brengen. Hij slentert er door de weide en zit graag op het bankje met uitzicht over heel Maastricht. ‘Vooral in de zomer kom ik hier graag. Muziekboekje mee, muziek luisteren en echt even ontspannen en tot rust komen.’ Volg ook eens een van de gemarkeerde wandelroutes door het gebied en leer meer over deze Maastrichtse natuur in het Bezoekerscentrum op Wielen.

Maastricht vanuit locals leren kennen? - Lees ook deze blogs